پرش به محتوا

راه نامه هوایی (Air Waybill)

راهنامه هوایی

راهنامه هوایی چیست؟ راه نامه هوایی (که با نام‌های airway Consignment note یا dispatch note نیز شناخته شده است) سندی حقوقی و تعهدآور به حساب می‌آید و کالاها را در طی مسیر حمل از طریق متصدی باربری هوایی همراهی می‌کند.  

راهنامه هوایی

انواع راهنامه هوایی

بسته به شخصی که راهنامه هوایی را صادر می‌کند، دو نوع راهنامه وجود دارد. راهنامه هوایی فرعی (گروهی) و راهنامه هوایی اصلی (داخلی)

1. راه نامه هوایی فرعی (گروهی) House Air Waybill (HAWB)

راهنامه فرعی (گروهی) را کارگزار فرست  (freight forwarder) برای فرستنده کالا صادر می‌کند که مبین رسید و قرارداد حمل است. معمولاً، بر روی فرم‌های معمولی راهنامه هوایی چاپ می‌شود و اطلاعات هیچ متصدی باربری بر روی آن نیست و فقط بر روابط بین فرستنده و متصدی کارگزاری حمل نظارت دارد. شماره راهنامه هوایی فرعی (گروهی) را کارگزار حمل صادر می‌کند و از طریق وبگاه هیچ متصدی باربری یا شخص ثالثی قابل پیگیری نیست.

راهنامه هوایی

2. راه نامه هوایی اصلی (داخلی) ( Master Air Waybill (MAWB)

راهنامه هوایی اصلی (داخلی) را متصدی باربری (carrier) برای فرستنده یا کارگزار فرست به نیابت از فرستنده صادر می‌کند. راهنامه هوایی اصلی (داخلی) را متصدی حمل بر روی فرم دارای شرایط از پیش چاپ صادر می‌کند و در این فرم شماره پیگیری و اطلاعات هویتی متصدی باربری است که از قبل رزرو شده قید می‌شود. از آنجایی که اینها اسنادی هستند که بر وظایف متصدی باربری برای جابجایی محموله نظارت دارند، راهنامه هوایی اصلی (داخلی) همان چیزی است که معمولاً با عنوان راهنامه هوایی یاد می‌کنند.

تفاوت بین راه نامه هوایی و بارنامه

راه نامه هواییبارنامه
روش حمل‌ونقلهواییجاده‌ای، ریلی، دریایی
قابلیت انتقال و معاملهقابل انتقال و معاملهغیر قابل انتقال و معامله
وصول کالانیازی به اصل سند نیستاصل سند لازم است
اینکوترمزتمامی اینکوترمزها به غیر از (FOB)، (CIF)، (FOB)، (CFR)تمامی اینکوترمزها
تعداد نسخ لازمبسته به شرکت باربری3 اصل و 3 کپی
زمان اعمال بیمه از طرف شرکت باربریبعد از عزیمت از فرودگاهبعد از عزیمت از بندر یا پایگاه
قوانین حاکماصلاحیه هیگ، کنوانسیون ورشو، کنوانسیون منترالقوانین هیگ، قوانین هیگ-ویزبی، قوانین COGSA در ایالت متحده (قانون حمل کالا از طریق دریا مصوب 1936 در ایالت متحده)

ترجمه‌هایی با موضوع مرتبط

منبع: https://www.altexsoft.com/blog/awb-air-waybill/